KAUSIKORTTIKONSERTTI
to 10.4. klo 18 Carelia-sali | Noitaroviot | Liput 30 / 27 / 6 €
Hintoihin sisältyy Lippupisteen palvelumaksu 1,60–4,60 € / lippu.
Lippu.fi:n myyntipisteiden ostoihin lisätään tilausmaksu (alk. 1,50 € + 0,65 % tilauksesta).
Samaan aikaan kun lukuisat pikkunoidat valmistautuvat tulevan viikonlopun virpomisretkilleen, vievät Tuuli Lindeberg ja Anna-Maaria Oramo meidät barokkimusiikin pimeälle puolelle, noitien maailmaan. Antiikin ajoista lähtien noitatarinoiden lumous on säilynyt vahvana, ja barokin ajan Ranskassa ja Italiassa ne kiehtoivat yleisöä aina villitykseen saakka.
Konsertin ohjelma kurkistaa barokin oopperakirjallisuudessa sangen suosittujen noitahahmojen tunne-elämän käänteisiin. Ohjelmassa tavataan arkkityyppinen, antiikin mytologiasta tuttu traaginen Medeia, joka innoitti noitahahmojen kuvauksiin myös myöhempinä vuosisatoina – esimerkiksi renessanssin eeppisen runouden Alcina ja Armida.
Pintapuolisesti olisi helppo kuvitella, että noitahahmot ovat yksiulotteisia ”pahiksia”, jotka lähinnä juonittelevat ja virittelevät ansojaan. Noitarooleihin kirjoitetut monitahoiset merkitykset kuitenkin tekevät hahmoista monin verroin kiintoisampia kuin “hyvispuolen” virheettömistä sankarittarista ja prinsessoista. Usein näennäisen ilkeyden taustalla on traagisia kokemuksia, jotka ovat ajaneet noitaleimaa kantavat naiset pahuuden ja pimeyden teille – vähän niin kuin oman aikamme Star Warsin Darth Vaderin.
Barokkioopperoiden noitahahmot ovat älykkäitä, vahvoja ja viekkaita naisia, jotka ovat eri syistä kokeneet elämässään vieroksuntaa. He ilmaisevat äärimmäisiä inhimillisiä tunteita, kuten vihaa ja rakkautta, ja kutsuvat taikavoimillaan Manalan henkiä avukseen. Tarinankerronta oopperoissa etenee usein niin, että järjen hämärtyminen ja kontrollin menettäminen ajavat noidat äärimmäisiin tekoihin. Symbolisella tasolla kyse voi myös olla alistajan ja alistetun roolien kääntymisestä. Heikosta ja petetystä naisesta tulee näin pahuuden ja vääryyden tekojen kautta vahva ja pelottava pimeyden valtiatar.
Noitahahmojen tuntemusten ja kokemusten läpi siivilöitynä ohjelmassa kohtaavat hienostunut mutta samalla aistillisen rehevä ranskalainen sekä säkenöivän virtuoosinen ja toisaalta koskettavan kaunis italialainen barokkimusiikki.
Ohjelma:
Tuuli Lindeberg, sopraano, liidaus ja ohjelmasuunnittelu
Anna-Maaria Oramo, cembalo, liidaus ja ohjelmasuunnittelu
Élisabeth Jacquet de la Guerre: Ouverture (Céphale et Procris, 1694)
Georg Friedrich Händel: Medeian kohtaus Dolce riposo – L’infelice Medea – Quell’ amor (Teseo, 1713)
André Campra: Premier et Deuxième menuet (L’Europe galante, Prologi, 1697)
Marc-Antoine Charpentier: Medeian aaria Princesse, c’est sur vous (Médée, 1693)
Händel: 2.Largo (Concerto grosso B‑duuri op.3 nro 2, HWV 313)
Charpentier: aaria Quel prix de mon amour (Médée)
Händel: 1.osa ja 5.Allegro (Concerto grosso d‑molli op.3 nro 5, HWV 316)
Händel: Armidan aaria Furie terribili (Rinaldo, 1711)
Charpentier: Preludi ja aaria C’en est fait, on m’y force (Médée)
Händel: Medeian kohtaus Ombre sortite – Sibilando (Teseo)
Charpentier: Premier Air pour les Demons – aaria Dieu de Cocyte – Seconde Entrée des Demons (Médée)
Jacquet de la Guerre: Les Démons (Céphale et Procris)
Jean-Baptiste Lully: Armidan aaria Enfin, il est en ma puissance (Armide, 1686)
Händel: 3.Allegro (Concerto grosso e‑molli op.6 nro 3, HWV 321)
Händel: 5.Allegro ja 6.Menuet (Concerto grosso D‑duuri op.6 nro 5, HWV 232)
Händel: Alcinan kohtaus Ah Ruggiero crudel – Ombre pallide (Alcina, 1735)
Jacquet de la Guerre: Passacaglia (Céphale et Procris)
Campra: Marche des Masques ja La Forlana (L’Europe galante, L’Italie)
Campra: Deuxième Air (L’Europe galante, La France)