Noita­ro­viot

KAUSI­KORT­TI­KON­SERTTI

to 10.4. klo 18 Carelia-sali | Noita­ro­viot | Liput 30 / 27 / 6 €

Hintoihin sisältyy Lippu­pis­teen palve­lu­maksu 1,60–4,60 € / lippu.
Lippu.fi:n myynti­pis­teiden ostoihin lisätään tilaus­maksu (alk. 1,50 € + 0,65 % tilauksesta).

Samaan aikaan kun lukuisat pikku­noidat valmis­tau­tuvat tulevan viikon­lopun virpo­mis­ret­kil­leen, vievät Tuuli Lindeberg ja Anna-Maaria Oramo meidät barok­ki­musiikin pimeälle puolelle, noitien maailmaan. Antiikin ajoista lähtien noita­ta­ri­noiden lumous on säilynyt vahvana, ja barokin ajan Ranskassa ja Italiassa ne kiehtoivat yleisöä aina villi­tyk­seen saakka.

Konsertin ohjelma kurkistaa barokin ooppe­ra­kir­jal­li­suu­dessa sangen suosit­tujen noita­hah­mojen tunne-elämän kääntei­siin. Ohjel­massa tavataan arkki­tyyp­pinen, antiikin mytolo­giasta tuttu traaginen Medeia, joka innoitti noita­hah­mojen kuvauk­siin myös myöhem­pinä vuosi­sa­toina – esimer­kiksi renes­sanssin eeppisen runouden Alcina ja Armida.

Pinta­puo­li­sesti olisi helppo kuvitella, että noita­hahmot ovat yksiu­lot­teisia ”pahiksia”, jotka lähinnä juonit­te­levat ja virit­te­levät ansojaan. Noita­roo­leihin kirjoi­tetut monita­hoiset merki­tykset kuitenkin tekevät hahmoista monin verroin kiintoi­sampia kuin “hyvis­puolen” virheet­tö­mistä sanka­rit­ta­rista ja prinses­soista. Usein näennäisen ilkeyden taustalla on traagisia kokemuksia, jotka ovat ajaneet noita­leimaa kantavat naiset pahuuden ja pimeyden teille – vähän niin kuin oman aikamme Star Warsin Darth Vaderin.

Barok­kioop­pe­roiden noita­hahmot ovat älykkäitä, vahvoja ja viekkaita naisia, jotka ovat eri syistä kokeneet elämäs­sään vierok­suntaa. He ilmai­sevat äärim­mäisiä inhimil­lisiä tunteita, kuten vihaa ja rakkautta, ja kutsuvat taika­voi­mil­laan Manalan henkiä avukseen. Tarinan­ker­ronta ooppe­roissa etenee usein niin, että järjen hämär­ty­minen ja kontrollin menet­tä­minen ajavat noidat äärim­mäi­siin tekoihin. Symbo­li­sella tasolla kyse voi myös olla alistajan ja alistetun roolien käänty­mi­sestä. Heikosta ja petetystä naisesta tulee näin pahuuden ja vääryyden tekojen kautta vahva ja pelottava pimeyden valtiatar.

Noita­hah­mojen tunte­musten ja kokemusten läpi siivi­löi­tynä ohjel­massa kohtaavat hienos­tunut mutta samalla aistil­lisen rehevä ranska­lainen sekä säkenöivän virtuoo­sinen ja toisaalta kosket­tavan kaunis italia­lainen barokkimusiikki.

Ohjelma:

Tuuli Lindeberg, sopraano, liidaus ja ohjelmasuunnittelu
Anna-Maaria Oramo, cembalo, liidaus ja ohjelmasuunnittelu

Élisabeth Jacquet de la Guerre: Ouverture (Céphale et Procris, 1694)
Georg Friedrich Händel: Medeian kohtaus Dolce riposo – L’infe­lice Medea – Quell’ amor (Teseo, 1713)
André Campra: Premier et Deuxième menuet (L’Europe galante, Prologi, 1697)
Marc-Antoine Charpen­tier: Medeian aaria Princesse, c’est sur vous (Médée, 1693)
Händel: 2.Largo (Concerto grosso B‑duuri op.3 nro 2, HWV 313)
Charpen­tier: aaria Quel prix de mon amour (Médée)
Händel: 1.osa ja 5.Allegro (Concerto grosso d‑molli op.3 nro 5, HWV 316)
Händel: Armidan aaria Furie terribili (Rinaldo, 1711)
Charpen­tier: Preludi ja aaria C’en est fait, on m’y force (Médée)
Händel: Medeian kohtaus Ombre sortite – Sibilando (Teseo)
Charpen­tier: Premier Air pour les Demons – aaria Dieu de Cocyte – Seconde Entrée des Demons (Médée)
Jacquet de la Guerre: Les Démons (Céphale et Procris)
Jean-Baptiste Lully: Armidan aaria Enfin, il est en ma puissance (Armide, 1686)
Händel: 3.Allegro (Concerto grosso e‑molli op.6 nro 3, HWV 321)
Händel: 5.Allegro ja 6.Menuet (Concerto grosso D‑duuri op.6 nro 5, HWV 232)
Händel: Alcinan kohtaus Ah Ruggiero crudel – Ombre pallide (Alcina, 1735)
Jacquet de la Guerre: Passacaglia (Céphale et Procris)
Campra: Marche des Masques ja La Forlana (L’Europe galante, L’Italie)
Campra: Deuxième Air (L’Europe galante, La France)

Liput

 

Array
(
    [0] => https://www.lippu.fi/artist/joensuun-kaupunginorkesteri/joensuun-kaupunginorkesteri-noitaroviot-3775523/
)